KAHİRE İSLAM MEDENİYETİ
Kahire’nin antik yüzünden sonra, Emevilerden Fatımilere, Memluklulardan Osmanlılara kadar Kahire’de hüküm sürmüş müslüman devletlerin eserlerini geziyoruz; 1 400 yıllık islam hakimiyeti yanlızca taşlara değil, Kahire halkının ruhuna işlemiş, islam gelenek olarak insanlarca gönülden benimsenmiş.


Sultan Hasan Camii önünde


El Ezher Camii ve Üniversitesi
Ocak 1517 Ridaniye Savaşı sonrasında, İslam Alemi’nin siyasi merkezi İstanbul oldu ama Kahire yüzyıllar boyu ilim merkezi olmayı sürdürdü. Bunda en büyük rol El Ezher Üniversitesi’nindir.


El Ezher Üniversitesi Rektörlük binası.


El Ezher’de Cuma namazı


Ahmed Rifai ve Sultan Hasan Camileri

Sultan Hasan Camii’nin hemem karşısında bulunan Ahmed Rifai camii

 
Sultan Hasan ve Ahmed Rifai camilerinin iç avlusu


Sultan Hasan Camii’nin yüksek kubbelerinden biri


Sultan Hasan Camii’nin önünde (bu camide Kral Faruk ve aile yakınlarının mezarları bulunuyor, ayrıca, İran Şahı Rıza Pehlevi de, bu camide defnedilmiştir).


Sultan Hasan Camii mihrabında

 
Sultan Hasan Camii 


Camiler ve İnsanlar

Hz. Huseyin camiinin avlusunda sohbet eden, Cumayı bekleyen insanlar


Şehrin siluetini oluşturan farklı tarz taş mimarisinin nadide örnekleri

 

Şehrin en yükses tepesinde bulunan, Kahire’deki son dönem Osmanlı mimarisi örneği Selahaddin-i Eyyübü Camii, arkada Mehmet Ali Camii

 
Kahire’de M. Ali paşa Camisi çevresindeki mezarkent nam-ı diğer “Ölüler Şehri”

 
El Ezher Üniversitesin yan sokakları

Kahire’ye Minareler şehri de denirmiş; bunu bu gezide daha iyi anladık…


Kavalalı’nın kalesinden panaroma : Ölüler Şehri


HIRİSTİYANLIK
Kahire’de İslami ve Hırıstiyan unsurlar beraberce barış içinde yaşıyor. 

Koptik kilise: Doğu Hıristiyanlığının, İstanbul, Antakya ve Kudüsle birlikte 4 büyük merkezinden biri kabul edilen İskenderiyye. Bu mezhebin Kahire’de büyük etkisi var.

 

Doğu araplarının bir kısmı çeşitli hıristiyan mezheplerine mensuplar; Mısır genelinde Koptik Kilise’ye bağlı olanların oranı ise %8.


Koptik Kilise


Gregoryen Kilise’de


KAHİREDEN İNSAN MANZARALARI
 


OTELİMİZ
Giza’da bulunan Piramit manzaralı otelimiz: Siag Piramid Hotel 


Şehrin güney-batısında bulunan Giza bölgesinin girişindeki tak.


Otelde kahvaltı

Yoğun geçen günlerin sonunda otelin lobisinde yaptığımız sohbetler bizleri uykusuz bıraktı, çaylar içildi muhabbet edildi ve sabahın köründe tekrar yollara düşüldü.


Doğuda bir otelde iki batı müziği icracısı


HÜCUM
Otele dönüşte, benzin istasyonundaki 20 m2 lik minik dükkan, gece nevalesi almak isteyen arkadaşlarımızın hücumuna maruz kaldı; dükkanı talan edip gazoz, bisküvi vs tedarik ettik ? 


KAMERA ARKASI
Kahire seferimizin kamera arkası görüntüleri: neler yaptık BURA için, kimimiz süründük, kimimiz nutuk söyledik.


MISIR DÜĞÜNÜ
Yoğun bir günün ardından otele vardığımız ilk gece bizi bir bir süpriz bekliyordu. Bir Mısır Düğünü. 


Geleneksel müzisyenlerin hem çalıp hem söyledikleri düğünde yorgun olduğunu iddia eden bizler hemen ayıkarak bu anı telefonlara, kameralara, ses kayıt cihazlarına alabilmeyi başardık. 

Böyle kıpır kıpır bir müziğin ardından ekipte ne yorgunluk, ne hüzün kalmıştı…


KAZA
Kahire’de başımıza ufak bir kaza geldi; son gün Enes’in pasaportu çalındı; pasapotsuz Mısır’ı terk edemeyeceğine göre Enes’i Kahire’de bırakıp dönmek durumundaydık.

Biri pasaportlu diğeri pasaportsuz 2 eski dost (ve TC vatandaşı) vedalaşırken!

Derken turizm acentasının mısırlı yetkilisinin şahsi kefaleti ve karakoldan aldığımız tutanakla, Enes sınırdan geçebildi.


DÖNÜŞ

Mısır Kitapları : 

Kahire ve Mısır’la Türklerin çok derin tarihi ve kültürel bağları vardır. Bu bağların, 1952 devrimi öncesine ışık tutacak 2 yayını arkadaşlarımıza tavsiye ediyoruz.

Safahat Tetkikleri kitabı’nın da yazarı olan M. Ertuğrul Düzdağ’ın Mehmed Akif, Mısır Hayatı ve Kur’an Meali isimli kitabı birbirini tamamlayan üç bölümden oluşuyor: Mehmed Akif’in 10 yıldan fazla süren Mısır hayatı, bu esnada üzerinde çalıştığı Kur’an Meali’nin geçirdiği aşamalar ve bu olaylara tanıklık edenlerin hatıraları.

Bu hatıraları nakleden Ali Ulvi Kurucu Bey’dir. Cumhuriyetin ilk yıllarında Kahire’ya İstanbul’dan göçen Yozgatlı İhsan Efendi, Şeyhülislam Mustafa Sabri ve oğlu İbrahim sabri’nin M. Akif ve üzerinde çalıştığı meali ile ilgili hatıraları.

www.kitapyurdu.com 

Torunoğulları döneminden (868-905) başlayarak 1952 yılına kadar Mısır idaresinde bulunan Türkler Kavalalı döneminde daha etkin olmuş, 19. yüzyılda ise Kahire’de Türkçe bilmek/ konuşmak prestij konusu olmuştur.

Kendisi de Kahire doğumlu olan İslam Konferansı Genel Sekreteri Ekmeleddin İhsanoğlu, bu eserinde Mısır’daki Türk nüfuzunu, Türklerin matbaa, yayın hayatına olduğu kadar sosyal hayata tesirlerini gözönüne seriyor.

Paylaş!